Teppe til lillegull <3 Lært meg nytt mønster :-D Hihi. Gleder meg til å bli ferdig. Kjempe enkelt mønster :-D Nå skal eg til en venninne <3 Gleder meg til å se hun og lillegullet hennes igjen :-D<3

Hva syns du om fargene? Over den hvite blir det lyseblått. Så teppet bli hvit, grønt og blått :-D

- Lurte på om du har oppskriften på de sokkene/tøflene som er strikket i lyst, blått og brunt.. Som vist i et tidligere blogginnlegg. PS EG HAR IKKJE LAGET DISSE MED KNALLFARGER :-P

Det kan eg :-) Oppskriften heter Tøffe Tøfler og er ganske enkel å strikke ;-)

Når vi (eg og mamma) strikker disse tøflene til babyer bruker vi nr 3-4 i pinner, og bruker en ulltråd som er godt å tove.  Legg opp 10 (22 til voksen) masker med farge 1 og strikk 10 riller. Ikke fell av!! Så bytter du farge (farge 2) og strikker 10 riller til. Nå har du 2 ruter. Bytt farge igjen til farge 3 og strikk enda 10 riller. Den fjerde ruta skal strikkes i farge 1, den femte ruta i farge 2 og den sjette ruta skal strikkes i farge 4. Fell av. Plukk opp på høyre side av rute nr.1 10 masker (1 i hver rille). Bytt til farge nr. 3 og strikk "bortover" 10 riller. Strikk enda en rute med farge nr. 4. Farge nr. 4 er "flikene" som vender opp når tøflene er montert. Du har nå strikket 8 ruter i alt, og arbeidet ser ut som en stor L.

Og her er "teskjemetoden":

FARGE 1 OG 4 SKAL VÆRE LIK FARGE (mørk farge)
FARGE 2 OG 5 SKAL VÆRE LIK FARGE (lys farge)
FARGE 3 OG 7 SKAL VÆRE LIK FARGE (mørk farge)
FARGE 4 OG 8 SKAL VÆRE LIK FARGE (lys farge)

Hvem som skal være mørk og lys kan du jo bestemme litt selv, bare det er som over. 

Legg tøflene over knærne med vrangsiden opp og med den korte siden "fra deg" og til venstre. (Som bildet over) Ta iden korte enden med venstre hånd. Brett rute nr. 4 diagonalt og legg det du har i venstre hånd under arbeidet slik at sidene ligger mot hverandre kant i kant og kan syes sammen. De to enderutene skal ligge forskjøvet på ditt høyre kne (dette er flikene som blir stående ved åpningen av tøffelen). Sy sammen fra retten og sy i kanten av rillene slik at det blir pent. Brett deretter i fasong for nå burde du se hvordan det blir. Skrekk og gru hvor dårlig jeg er til å forklare... Tov tøflene med 1 spiseskje grønnsåpe og ei dongeribukse i vaskemaskinen på ca. 40 grader (evt. 60 grader).

Og slik blir resultatet:

Oppskriften eg har funnet fant eg på nettet da eg ikkje finner vår egen og ville skrive en god oppskrift. HER

Om man trenger hjelp med mønsteret et det noen videoer som kan hjelpe deg på god vei :-) HER Mønsteret finnes på den siden også.

Størrelse: 0/3 (6/9 - 12/18) mnd.

Materialer: DROPS Karisma SW fra Garnstudio
350 (400-450) gr f.nr 18, rød
100 (100-100) gr f.nr 01, naturhvit

DROPS Rundp og ermp 2,5 og 3,5.
DROPS Tinn-knapper: 7 stk (Trollgubbe, knapp nr 606).

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pinne er kun veiledende.

Vrbord: * 1 r, 1 vr *

BOLEN:
Legg opp 184 (192-208) m på rundp 3,5 med rød og strikk 2 omg glstrikk. Sett en merketråd i hver side; forstk og bakstk = 92 (96-104) m. Strikk M.1 - start ved pilen på diagrammet og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Etter M.1 strikkes M.2 oppover til arb måler ca 47 (52-58) cm - avpass etter mønsteret. Start ved pilen og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Samtidig når arb måler 24 (27-33) cm felles det 4 m midt foran til splitt = 180 (188-204) m og bolen strikkes frem og tilbake på p. Etter M.2 strikkes M.3 oppover til ferdig mål. Start ved pilen og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Samtidig når arb måler 52 (56-60) cm felles det til ermhull slik: Strikk 38 (40-42) m forstk, fell 12 (12-16) m, strikk 80 (84-88) m bakstk, fell 12 (12-16) m, strikk 38 (40-42) m forstk. For og bakstk strikkes ferdig for seg.

Bakstk: = 80 (84-92) m. Fortsett mønsteret. Når arb måler 65 (70-76) cm settes de midterste 32 (34-36) m på en tråd til hals, videre felles 1 m i hver side mot halsen på neste p. Fell av etter M.3. Arb måler ca 67 (72-78) cm.

Venstre Forstk: = 38 (40-45) m. Fortsett mønsteret. Når arb måler 62 (67-73) cm felles mot halsen på hver 2.p 9 (10-11) m x 1, 2 m x 2 og 1 m x 2. Fell av etter M.3. Arb måler ca 67 (72-78) cm.

Høyre forstk: Strikkes som venstre.

Erme: Legg opp 38 (40-42) m på ermp 2,5 med rød og strikk 3 cm vrbord. Bytt til ermp 3,5 og strikk M.1 samtidig som det økes 4 (4-4) m jevnt fordelt på p = 42 (44-46) m. Samtidig etter vrborden økes det midt under ermet 2 m x 12 (13-17) på 0/3 + 6/9 mnd: Hver omg, 12/18 mnd: Vekselsvis hver, hver 2. og hver 2.omg = 66 (70-80) m. Etter M.1 strikkes M.2 oppover til ferdig mål. Når arb måler 8 (13-14,5) cm deles arb midt under ermet og det strikkes videre frem og tilbake på p. Når arb måler 11 (16-18) cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 7 (7-8) m x 3, fell av. Arb måler ca 13 (17-20) cm.

Montering: Sy skuldersømmen. Plukk opp ca 70-74 m rundt halsen på ermp 2,5 med rød og strikk 2 cm vrbord, fell av. Venstre stolpe: Plukk opp ca 94 m på p 2,5 med rød langs venstre forstk (m plukkes opp fra retten) og strikk 2 cm vrbord, fell av. Høyre stolpe: Strikkes som venstre men etter 1 cm felles det til 7 knapphull jevnt fordelt på stolpen - 1 knapphull = fell 2 m øk 2 nye på neste p. Fell av. Sy stolpene til nederst i splitten. Sy ermene til bolen i ytterste m slik sømmen ikke blir tykk. Sy i knapper.
Når posen blir for liten kan den gjøres om til jakke ved å klippe av ved stolpens start og strikke på en vrbord på ca 4 cm.

LUE:

Størrelse: 0/3 - 6/9 (12/18 - 24) mndr
Materialer: DROPS Karisma SW fra Garnstudio
50-50 (100-100) gr f.nr 01, naturhvit

DROPS Pinne 3,5

Strikkefasthet: 22 m x 45 p på p 3,5 og riller = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Lue: Legg opp 28-32 (36-40) m på p 3,5 med naturhvit og strikk riller oppover samtidig som det økes 1 m i høyre side og felles 1 m i venstre side. 1.p (= rettsiden): 2 r, 1 kast (= 1 økning), strikk til det gjenstår 4 m og strikk 2 r sm, 2 r. 2.p (= vrangsiden): Strikk r til kastet og strikk så kastet vridd rett og deretter 2 r. Gjenta disse 2 p til arb måler 5,5-6 (6,5-7) cm. Deretter felles 1 m i høyre side og økes 1 m i venstre side. Strikk videre slik: Neste p (rettsiden): 1 r, 1 m løs av, 1 r, trekk den løse m over, strikk til det gjenstår 2 m, 1 kast, 2 r sm. Neste p (= vrangsiden): 2 r, strikk 1 vridd r i kastet, strikk r ut p. Gjenta disse 2 p til det er strikket enda 5,5-6 (6,5-7) cm.
Fortsett med å øke 1 m i høyre side på hver 4.p og felle 1 m i venstre side på hver 2.p til arb måler 15,5-17 (17,5-18) cm fra starten = midten av luen. Sett en merketråd i hver side av arb.
Fortsett å strikk som beskrevet - men i motsatt rekkefølge. Fell av når arb måler 31-34 (35-36) cm.

Montering: Foran = den delen av arb som har 3 hele spisser og bak = den delen av arb som har 2 hele spisser og 2 halve spisser. Nå syes luen sammen slik: Sy luen sammen bak med kastesting ved å sy første halve spiss sammen med første halvpart av første hele spiss. Videre syes andre halvpart av første hele spiss sammen med første halvpart av andre hele spiss. Deretter syes andre halvpart av andre hele spiss sammen med den siste halve spissen. Til slutt syes luen sammen midt bak.

Bånd: Legg opp 4 m med natur på p 3,5 og strikk 4 r * ikke snu arb, men før tråden bak de 4 r m, stram tråden og strikk dem igjen fra rettsiden *, gjenta fra *-* til båndet måler 15 (16-17) cm, fell av. Strikk ett bånd til. Sy et bånd fast på vrangen av hver spiss i hver side.

0310081.jpg

Garn

Strikkefasthet 22 m og 24 rader 10 * 10 cm
Buksen er strikket fra livet og ned, høyere bak og uten sømmer. Det eneste som kreves av montering er å sy noen maskesting i skrittet.

Størrelser 1-3 mnd 6-9 mnd 1 år 2 år

Liv 46 cm 48 cm 50 cm 56 cm
Hoftevidde 62 cm 66 cm 70 cm 76 cm
Lengde 36 cm 42 cm 46 cm 52 cm

Bildet viser størrelse 1-3 mnd og 1 år.

Lengden angitt viser fra halvveis i ribbekanten oppe og til halvveis i ribbekanten nede. Dersom den strikkes ekstra lang kan det legges til noe på total lengde.

I mønsteret er antall masker etc for hvert enkelt størrelse adskilt med komma slik 1-3mnd, 6-9 mnd, 1 år, 2 år.

Mønster
Legg opp 104, 108, 112, 124 masker på en rundpinne. Legg opp over to pinner eller strikk opplegget slik at kanten blir elastisk.

Ribbekanten strikkes ekstra lang og med to hullrader for bånd slik at den kan brettes ned. Når barnet vokser brettes kanten opp og kun den øverste hullraden brukes.
Ønsker du en enkel ribbekant hopper du over omgangene fra første hullrad til andre hullrad.

Strikk 2 r, 2 vr i 2 cm.
Strikk inn øverste hullrad for strikk som følger
Str 2r, kast, 2 vr sammen omgangen gjennom
Fortsett med 2r, 2 vr i 10 cm eller ønsket lengde.

Strikk inn nederste hullrad for strikk som følger
Str 2r, kast, 2 vr sammen omgangen gjennom
Strikk 2r, 2vr i 2 cm

NB! Alle videre mål i mønsteret er angitt med utgangspunkt at det er strikket 10 cm mellom hullradene. Dersom du strikker med flere/færre cm må dette hensyntas.

Snu arbeidet og strikk i motsatt retning av tidligere.

Strikk 1 omg rett mens du plasserer maskemarkørene.

Marker starten på omgangen med en maskemarkør og marker midten på omgangen tilsvarende. Første markør angir midt bak på buksen mens andre markør angir midt foran.

Øk jevnt ut til 130, 143, 156, 169 masker på neste omgang.

Buksen strikkes nå høyere bak.

Nøtteliten_diagram.jpgStrikk 13 masker rett. Snu og strikk 26 masker vrang. Snu og strikk 39 masker rett. Snu og strikk 52 masker vrang. Snu og strikk 13 masker mer for hver gang.
Fortsett slik til du har strikket 52, 52, 78, 78 masker etter siste snu.

Strikk rett til arbeidet måler 20, 23, 22, 23 cm målt midt foran.

*Øk 1 maske på hver side av de 2 midterste maskene foran, strikk to omganger rett* Gjenta 3,3,5,5 ganger til.

Du skal nå ha 138, 151, 166, 179 masker på omgangen

Arbeidet skal nå måle 24,27,28,29 cm målt midt foran.

Del så av av til ben. Hvert ben strikkes for seg

Fell 2,2,3,3 m, strikk til 2,2,3,3 m før neste maskemarkør. Fell 4, 4, 6, 6 masker, strikk til 2,3,3,4 masker før starten på omgangen. Fell disse maskene.

Sett maskene for det ene benet på pinnen og maskene for det andre benet på en tråd.

Du skal ha 65, 71, 79, 85 masker til hvert ben.
Marker innsiden av hvert ben med en maskemarkør.

Fortsette med å strikke rundt på rundpinne eller strømpepinner.
Strikk videre som før til benet måler 2 cm.

Nå skal du felle som følger til du har 65, 65, 79, 79 masker på hvert ben. Fell 0,1,0,1 maske på hver side av maskemarkøren på hver 3, 2, 9, 3.5 cm til benet måler 5, 8, 11, 16 cm.

Strikk diagram 21 rader

Fell jevnt fordelt på rad 17 til du har 65, 65, 72, 72 masker på hvert ben.
Fell jevnt fordelt på rad 21 til du har 52, 56, 60, 64 masker

Strikk en omgang rett

Strikk vrangbord 2 rett, 2 vrang i 10 cm eller til ønsket lengde.
Fell løst av.
Sy pent sammen i skrittet. Bruk for eksempel maskesting.
Damp lett over.

Sett i strikk i de to hullradene i livet.

Farger 12brun 13 Mokka 72Oliven 71 Lime 10Natur 52Dueblå 51LBildet fant eg på google og så på en strikkeside. Helt nydelig :-D Oppskrift kommer etterhvert ;-)

- Lurte på om du har oppskriften på de sokkene/tøflene som er strikket i lyst, blått og brunt.. Som vist i et tidligere blogginnlegg.

Det kan eg :-) Oppskriften heter Tøffe Tøfler og er ganske enkel å strikke ;-)

Når vi (eg og mamma) strikker disse tøflene til babyer bruker vi nr 3-4 i pinner, og bruker en ulltråd som er godt å tove.  Legg opp 10 (22 til voksen) masker med farge 1 og strikk 10 riller. Ikke fell av!! Så bytter du farge (farge 2) og strikker 10 riller til. Nå har du 2 ruter. Bytt farge igjen til farge 3 og strikk enda 10 riller. Den fjerde ruta skal strikkes i farge 1, den femte ruta i farge 2 og den sjette ruta skal strikkes i farge 4. Fell av. Plukk opp på høyre side av rute nr.1 10 masker (1 i hver rille). Bytt til farge nr. 3 og strikk "bortover" 10 riller. Strikk enda en rute med farge nr. 4. Farge nr. 4 er "flikene" som vender opp når tøflene er montert. Du har nå strikket 8 ruter i alt, og arbeidet ser ut som en stor L.

Og her er "teskjemetoden":

FARGE 1 OG 4 SKAL VÆRE LIK FARGE (mørk farge)
FARGE 2 OG 5 SKAL VÆRE LIK FARGE (lys farge)
FARGE 3 OG 7 SKAL VÆRE LIK FARGE (mørk farge)
FARGE 4 OG 8 SKAL VÆRE LIK FARGE (lys farge)

Hvem som skal være mørk og lys kan du jo bestemme litt selv, bare det er som over.

Legg tøflene over knærne med vrangsiden opp og med den korte siden "fra deg" og til venstre. (Som bildet over) Ta iden korte enden med venstre hånd. Brett rute nr. 4 diagonalt og legg det du har i venstre hånd under arbeidet slik at sidene ligger mot hverandre kant i kant og kan syes sammen. De to enderutene skal ligge forskjøvet på ditt høyre kne (dette er flikene som blir stående ved åpningen av tøffelen). Sy sammen fra retten og sy i kanten av rillene slik at det blir pent. Brett deretter i fasong for nå burde du se hvordan det blir. Skrekk og gru hvor dårlig jeg er til å forklare... Tov tøflene med 1 spiseskje grønnsåpe og ei dongeribukse i vaskemaskinen på ca. 40 grader (evt. 60 grader).

Og slik blir resultatet:

Oppskriften eg har funnet fant eg på nettet da eg ikkje finner vår egen og ville skrive en god oppskrift. HER

I dag fant eg og mamma (mormoren til Matheo) en hekleoppskrift på en prinsekrone :-D Den var bare så søt, så neste prosjekt blir en slik krone <3

Hva syntes du om den :-D?

Oppskriften er fra garnstudio.com.
HER ER OPPSKRIFTEN:

Størrelse: 0/1 - 2/4 år
Passer hodemål: 40/46 - 48/52 cm.
Materialer i dette bildet:
- DROPS ALPACA fra Garnstudio
- 50 gr i begge str f.nr 6205, lys blå
- 50 gr i begge str f.nr 0100, natur
----------------------------------------------------------
DROPS HEKLENÅL NR 4 ? eller det nål-nr du må ha for å få 18 fm x 20 rader med 2 tråder på 10 x 10 cm. NB: Det er viktigst å overholde heklefastheten i høyden for at ikke pannebåndet skal bli for stort.

HEKLEINFO: Hver rad avsluttes med 1 lm til å snu med.

ØKETIPS: Det økes 1 m ved å hekle 2 lm på slutten av raden. På beg av neste rad hekles det 1 fm i 2.lm fra nålen.

FELLETIPS: Fell 1 fm slik: Stikk nåla ned i første m, hent tråden, stikk nåla ned i andre m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
----------------------------------------------------------
PANNEBÅND: Arb hekles på tvers og sys sammen midt bak.

Hekle 11 løse lm (inkl 1 lm til å snu med) på nål 4 med 2 tråder lys blå.
1. RAD: 1 fm i 2. lm fra nålen, 1 fm i de resterende lm = 10 fm ? SE HEKLEINFO!
2.RAD: 1 fm i hver fm.
3.RAD: 1 fm i hver fm - SAMTIDIG økes det 1 fm på slutten av raden ? SE ØKETIPS!
4.RAD: 1 fm i lm, deretter 1 fm i hver fm = 11 fm.
5.-8.RAD: Gjenta 3. og 4. rad to ganger = 13 fm.
9. RAD: 1 fm i hver fm = 13 fm.
10. RAD: Fell 1 fm på beg av raden - SE FELLETIPS, videre hekles det 1 fm i hver fm = 12 fm.
11. RAD: 1 fm i hver fm.
12.-15. RAD: Gjenta 10. og 11. rad to ganger = 10 fm.
16-17.RAD: 1 fm i hver fm.

Gjenta fra 2.-17. rad totalt 5-6 ganger ? arb måler ca 40-48 cm.

MONTERING: Sy sammen pannebåndet kant i kant midt bak. Hekle med 2 tråder natur øverst langs kanten slik ? start midt bak: 1 fm i første m, * [2 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m], gjenta fra [-] frem til spissen på kronen, videre hekles det slik: 1 fm i spissen, 4 lm, 3 dbl-st i den første lm, 1 fm i samme m som første fm i spissen *, gjenta fra *-* langs hele pannebåndet, avslutt etter siste spiss slik: [2 lm, hopp over 1 cm, 1 fm i neste m], gjenta fra [-] frem til midt bak, avslutt med 2 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg.

Mitt navn er Karianne, er 20 år, kjæreste og mamma til verdens mest perfekte lillegutt, Matheo. Matheo ble født en tirsdags formiddag på termin 01.03.2011 kl 11:50. Han var 3900gram, 49 cm og 37HO. Eg skriver om det som faller meg inn. - Alle fotoene i bloggen er mine, om ikke annet nevnes! NB!ALL KOPIERING OG MISBRUK AV MINE BILDER VIL BLI POLITIANMELDT!! DETTE GJELDER OGSÅ USAKELIG DRITTSLENGING OG ÆREKRENKELSE!!

Legg meg til som venn

Arkiv

· Juni 2012 · Mai 2012 · April 2012 · Mars 2012 · Februar 2012 · Desember 2011 · November 2011 · Juni 2011 · Mai 2011 · April 2011 · Mars 2011 · Februar 2011 · Januar 2011 · Desember 2010 · November 2010 · Oktober 2010 · September 2010 · August 2010 · Juli 2010 · Juni 2010

Kategorier

· "Kjøkkenet" · "Kontoret" · 0-6 mnd · Amming · Canon Powershot G12 · Diverse · Diverse i svangerskapet · Diverse oppussing og innkjøp · Dåp · Eksperiment kjerringråd · Fødsel og tanker rundt det · Fødselshistorien · Første del av svangerskapet · Gangen · Gave · Gravid outfit · Huset vårt · Jordmorkontroller · Jula 2010 <3 · Jula 2011 · Kjøkken · Kontakt · Kontroller · Leiligheten · Magebilder <3 · Maling i svangerskapet · Matheo · Mil Palmeras - Mitt andre hjem <3 · Morsrollen · Oppussing · Oppussing: Gang · Oppussing: Meg og lillegutt sitt rom · Oppussing: Stue · Redesign · Reise · Scrapbook · Soverommet · Spisestuen · Spørsmål og svar · Statusrapport · Strikke/hekle oppskrifter · Stuen · Sykehusbaggen · Sykehusopphold og barseltiden · Tilstand og sykdommer · Trening · Ultralyd <3 · Utstyr · Video

Widget

Lilypie First Birthday tickers

Design / Layout